“Die zangeres wordt nu totaal onderschat”: succes van Pommelien Thijs zorgt voor commotie
“Die zangeres wordt nu totaal onderschat”: succes van Pommelien Thijs zorgt voor commotie
Foto: Photonews

Pommelien Thijs beleeft hét jaar van haar carrière. Haar nieuwe album ‘Gedoe’ breekt wereldwijd streamingrecords en plaatst haar zelfs in het rijtje van supersterren als Taylor Swift. Maar dat ongeziene succes zorgt nu ook voor wrevel binnen de Vlaamse showbizz. Want terwijl Pommelien overal in de schijnwerpers staat, vinden sommigen dat een andere jonge artieste Camille onterecht naar de achtergrond wordt geduwd.

Pommelien Thijs breekt records

Dat Pommelien Thijs op dit moment de populairste Vlaamse artiest is, staat buiten kijf. Haar album ‘Gedoe’ behoort tot de meest gestreamde albums wereldwijd op Spotify, een zeldzame prestatie voor een Belgische artiest. De 24-jarige zangeres stond de voorbije maanden op zowat elk groot podium: van Rock Werchter tot Pukkelpop, telkens met lovende recensies.

Haar combinatie van sterke teksten, frisse popproductie en een herkenbare stijl spreekt zowel jongeren als volwassenen aan. Pommelien is niet langer enkel een belofte, maar een gevestigde naam in de muziekwereld.

Te weinig erkenning voor Camille

Toch zorgt die dominantie voor discussie. In showbizzkringen wordt gefluisterd dat Camille, haar leeftijdsgenote, momenteel te weinig erkenning krijgt voor haar eigen prestaties.

‘Camille deed deze zomer ongelofelijke dingen,’ schrijft TV-Familie. ‘In een circustent werkte ze een reeks concerten af waarbij ze spectaculaire toeren uithaalde in de trapeze. Ze ging full force voor meer dan 50.000 toeschouwers.’

Toch leek de media-aandacht volledig naar Pommelien te gaan, wat bij sommigen wringt. “Die zangeres wordt nu totaal onderschat,” hoor je regelmatig.

Twee stijlen, twee publieken

Het verschil in stijl speelt ook mee. Pommelien Thijs richt zich met introspectieve pop en persoonlijke verhalen op een breed publiek, terwijl Camille een meer energieke, visuele popstijl brengt met dans en spektakel. Beide artiesten vullen elkaar perfect aan, maar in de perceptie lijkt Pommelien voorlopig het overwicht te hebben.

De vergelijking zegt misschien meer over de Vlaamse muziekwereld dan over de twee zelf: twee jonge vrouwen die elk op hun manier het genre vernieuwen, maar toch tegenover elkaar worden gezet.

Rivaliteit of respect?

Zowel Pommelien als Camille hebben in het verleden laten verstaan dat ze elkaars werk respecteren. Van openlijke rivaliteit is geen sprake, maar hun succes voedt onvermijdelijk de media-aandacht.

Feit is dat Vlaanderen twee uitzonderlijk getalenteerde artiesten heeft die elk op hun manier geschiedenis schrijven. En of je nu meer fan bent van Pommeliens breekbare pop of van Camilles vurige shows, dit wordt ongetwijfeld opnieuw hún jaar.

Meer nieuws

Meer nieuws

.