Noodcentrale 112 trekt aan de alarmbel na onweer van gisterennacht: “Bij 1722 loopt het helemaal mis”

bron: Het Laatste Nieuws
door: PMN
Afbeelding bron: Photonews
De noodcentrale 112 is niet te spreken over het speciale noodnummer 1722. Dat werd in het leven geroepen om hen te ontlasten.

Vorig jaar werd het noodnummer 1722 in het leven geroepen voor oproepen over niet dringende stormschade. Zo zou de lijn 112 alleen maar gebruikt worden voor de levensbedreigende oproepen.

In de praktijk blijkt dit niet altijd het geval te zijn. Veel mensen kennen het speciale noodnummer 1722 nog niet. “En wie het nummer wel kent, staat te lang in de wachtrij en probeert alsnog 112”, zegt Leighton Hoovelts, ACV-afgevaardigde van de Noodcentrale 112 in Antwerpen aan Het Laatste Nieuws.

De vakbonden in Antwerpen deden in januari ook al eens een dergelijke oproep. Toen raakte de lijn 1722 overbelast toen een stormweer er over de regio trok. Op dat moment liep de wachttijd op tot een uur.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA)  deelt die mening niet. “1722 is bedoeld om 112 te ontlasten en dat lukt. Hier en daar kan het systeem nog verbeterd worden.”